Szoty

Wybierając wyposażenie zwykle najlepiej jest wybrać bloki kulkowe o dużej średnicy, są lepsze niż często polecane mikrobloczki. To może się wydać dziwne, ale większe bloki zapewniają znacznie większą kontrolę lin, oraz gwarantują precyzyjne położenie i dokładne prowadzenie linek kontrolnych. Brane pod uwagę mogą być dwa rodzaje knag. Z częściami ruchomymi i bez części ruchomych. Generalną zasadą jest: kup najlepsze, na jakie cię stać w obojętnie, jakiego rodzaju. Oszczędzanie pieniędzy, wcale nie jest dobrym oszczędzaniem, ponieważ jak już się przekonałeś plastykowe części knag szybko się wyrabiają powodując poślizg lin. Wtedy niedrogie ruchome części knag mogą przestać prawidłowo pracować. Kilka ekstra przemyślanych wydatków na wyposażenie może zaoszczędzić kosztownej wymiany po sezonie lub dwóch, kiedy całe tanie wyposażenie będzie przedwcześnie zużyte.

Bloczek podłogowy musi być typu zapadkowego. Bloczki na bomie i wózku nie mogą się obracać wokół zamocowania, ponieważ w obracając się mogłyby doprowadzić do plątania się szotów w kursie z wiatrem. Bardzo istotna jest także właściwa pozycja pętli lub zamocowań na bomie. Odległość ich od siebie powinna być identyczna ze średnicą bloczka wózka szotowego, a położenie bezpośrednio nad bloczkiem wózka. Jeżeli są przesunięte w jedną czy drugą stronę bloczka wózka, to pojawiają się nierównomierne siły na bomie, który jest wyciągany lub wypychany zamiast w takiej sytuacji być tylko ciągnięty w dół. Jeżeli pętle są zbyt daleko od siebie wtedy część mocy jest tracona po mocnym wybraniu szotów.